Oare ce ar fi scris Ion Creangă despre Patrula școlii care îi poartă numele in Buzău? Ar fi povestit că s-au străduit atât de mult să lămurească oamenii să colecteze deseuri de echipamente electrice și electronice (DEEE) că a venit la ei până și un stol de berze? ”într-o zi de primăvară am mers cu câțiva membri ai patrulei să distribuim fluturași în cartier. Când ne întorceam la școală, deasupra noastră, la înălțime foarte mică a apărut un întreg stol de berze. Copiii s-au bucurat, niciodată nu văzuseră atâtea berze zburând deasupra lor. Și-au imaginat că au venit să ne susțină în încercarea noastră de a păstra mediul curat și pentru ele!” își amintește Valerica Homoc, profesorul coordonator al Patrulei. Chiar dacă nu aduceau nici becuri, nici baterii, zburătoarele majestuoase le-au purtat noroc, așa cum zice o credință din popor. Au câștigat ambele premii județene: pentru cea mai mare cantitate DEEE colectată și pentru cel mai activ profesor coordonator.
Patrula de reciclare a Școlii Ion Creangă din Buzău și învățătoarea lor neobosită Valerica Homoc pun în dificultate orice narator. Cu ce să începi? Au făcut… cam tot ce se putea: producții artistice, activități ecologice în aer liber, demersuri de informare și convingere a comunității, participări la evenimente. Nici nu știi ce să alegi din exemplele creativității lor – acronimul demn de antologie:
Recuperare
Ecologie
Colectare
Initiativa
Curatenie
Legaturi
Atitudine
Refolosire
Educatie,
sau versurile create de tineri poeți de doar 8 ani:
Aparate vechi, stricate,
Becuri, baterii uzate
Te rog, nu le arunca,
Ele se pot recicla !
Oricât de mic sunt eu acum
Am învățat cum să adun
Orice deșeu folositor
Natura să ajut, mă simt dator!
…sau desenele, sloganurile, fluturașii pe care i-au realizat cu tot atâta inspirație?
Copiii ”la catedră”
”Cred că cel mai mult pe copii i-a motivat faptul că, aici, ei aveau rolul educatorului. Am antrenat în patrula de reciclare elevi ai ciclului primar. Ei sunt foarte dornici să se implice, să explice necesitatea reciclării acestor deșeuri. Copiii și-au luat rolul foarte în serios, le-a făcut plăcere atât să pregătim împreună panoul, să creeze afișe prin care să-i îndemne pe ceilalți, mici sau mari, să recicleze pentru a proteja natura cât și să pună cu mâna lor deșeurile mici in containerele de colectare. Ei chiar cred că viitorul Pământului, casa noastră, a tuturor, depinde de ei, copiii”, spune profesorul coordonator.
Astfel a început aventura în care entuziasmul i-a purtat din ce în ce mai departe. Fiecare agent al patrulei a strâns aliați prețioși – părinți, bunici, vecini, colegi, care au avut misiunea să facă ”inventarul” DEEE-urilor pe care le au. Pe măsură ce parcurgeau broșurile și urmăreau site-ul și pagina de Facebook a Patrulei, agenții patrulei au aflat din ce în ce mai multe despre deșeurile electrice, potențialul lor de a polua, nevoia de a le recicla. Au început să vorbească din ce în ce mai mult despre asta, așa cum mărturisește doamna Homoc: ”materialele de popularizare ale Patrulei de reciclare sunt foarte atractive, copiii se întreceau să povestească ceea ce au reținut despre nocivitatea deșeurilor”. Au ajuns să privească mai atent realitatea din jur. Au distribuit flyere despre colectarea DEEE și au arătat oamenilor că este ilegal să le arunce împreună cu gunoiul menajer. Indiferența i-a dezamăgit, dar nu i-a descurajat. ”Au fost unele persoane care s-au arătat interesate, solicitând un număr de telefon pentru a suna să predea deșeurile. Elevii au fost încântati de rolul de „profesor” al adulților, dar au fost dezamăgiți când unele persoane le răspundeau „Nu sunt interesat”, fără a-i asculta” relatează experiența activităților stradale doamna Homoc.
Impactul Patrulei – confirmat
Patrula de reciclare a Școlii Ion Creangă din Buzău are dovada că și-a împlinit visul în ediția 2013. în ciuda a ceea ce s-ar putea crede, nu premiul a fost acest vis.
”Nu posibilitatea câștigării unui premiu i-a mobilizat, le-am spus că acesta este lucrul cel mai puțin important. Faptul că au fost câștigători a fost o bucurie în plus. Important este că, acum, în cartierul școlii noastre sunt blocuri în care aproape nimeni nu mai aruncă deșeuri electrice și asta datorită copiilor care și-au implicat întreaga familie, rudele, vecinii.”
Chiar după închiderea ediției, elevii au continuat să aducă la punctul de colectare DEEE-urile mici, becuri și baterii. ”Dacă elevii noștri sunt educați în spiritul grijii față de natură vor deveni niște adulți mai grijulii, mai informați, vor ști că, dacă este bine pentru mediu, va fi bine și pentru ei” crede Valerica Homoc.
Pentru ei, colectarea selectivă a devenit un obicei, iar obiceiurile bune se practică în fiecare zi, indiferent de premii, programe sau angajamente. Gesturile cotidiene de grijă și respect sunt cele care stabilesc exemplul personal ca standard, construiesc valorile comunității și, încet, dar sigur, schimbă lumea.