Directiva 2012/19/UE, privind deseurile de echipamente electrice si electronice, revizuieste si inlocuieste Directiva 2002/96/UE

Dupa un lung parcurs procedural, intins pe mai bine de 3 ani si jumatate, textul adoptat la cea de-a 2-a citire de catre Parlamentul European la 19 ianuarie a.c. a fost tinta unor noi discutii legate de unele amendamente aduse textului aprobat initial prin acordul de compromis dintre PE, Comisia Europeana si Consiliul European in luna martie a.c. Dupa depasirea acestor discutii prelungite, urmate  de executarea traducerilor in limbile oficiale ale UE, procesul legislativ co-decizional s-a incheiat prin acordul explicit al Consiliului de ministri al Consiliului European din 7 iunie 2012.

 

Pe 4 iulie 2012 noua Directiva a fost semnata de catre presedintele institutiilor europene din Strasbourg si a primit numarul 2012/19/UE. Directiva a fost publicata in Jurnalul Oficial al UE in data de 24 iulie si va intra in vigoare la 20 de zile din acest moment. Textul integral este diponibil pe site-ul oficial al UE, la adresa eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do . Romania trebuie sa asigure transpunerea in legislatia nationala a prezentei Directive până cel mai tarziu data de 14 februarie 2014.

 

Inca din decembrie 2008, industria europeana din sectoarele vizate prin reglementarile privind managementul DEEE, a formulat mai multe critici asupra primului proiect de revizuire, intocmit de Comisia UE, critici care au fost pe mai departe sustinute si apoi extinse, pe masura ce procesul legislativ din Parlament si de la Consiliu a adus in discutie multele amendamente care au ocupat parcursul celor peste 3 ani de proces legislativ. Fata de acestea, pozitiile formulate de producatorii europeni de electrocasnice, prin vocea mereu activa a CECED din Bruxelles, au urmat tenace si consecvent principiile industriei noastre si au avut de multe ori impactul dorit, dar nu in toate privintele.

 

Prezentam in cele ce urmeaza, succint, principalele efecte ale noului text in zona tematicilor de interes, urmand ca ulterior sa va informam cu rezultatele analizelor in detaliu privind consecintele imediate si de perspectiva ale transpunerii Directivei 19 in legislatia nationala.

 

Domeniul de aplicare a normelor Directivei se extinde, astfel ca aria echipamentelor electrice ce fac obiectul acesteia va cuprinde si panourile fotovoltaice si sursele de iluminat tip LED, cu aplicare imediata.

 

Definitiile sunt reformulate, acolo unde vechiul text permitea confuzii si interpretari, astfel ca acum sunt clarificate notiuni si termeni ce au permis in trecut chiar abuzuri administrative. Astfel, cu titlul de exemplu, “deseurile electrice si electronice provenite de la gospodarii particulare” definesc  categoria  unde se regasesc si DEEE de uz dual, adica proveninde de la societati comerciale, dar care ar putea fi utilizate si in gospodarii.

 

Colectarea selectiva aduce cateva noutati:

 

(a) distribuitorii de echipamente electrice si electronice care au spatii de vanzare de peste 400 m2 trebuie sa asigure colectarea, în cadrul magazinelor sau în imediata apropiere a acestora, pentru DEEE de dimensiuni mici (nicio dimensiune exterioară mai mare de 25 cm), cu titlu gratuit pentru utilizatorii finali și fără obligația de a cumpăra EEE de un tip echivalent (obligatie numita uzual schimb 1:0)

 

(b) Statele Membre pot impune ca DEEE stocate la centrele de colectare sa fie predate producătorilor sau părților terțe care acționează în numele acestora, sau să fie predate, în scopul pregătirii pentru reutilizare, unor unități sau întreprinderi desemnate.

 

Rata de colectare este unul din punctele majore din Directiva 19, astfel ca:

 

(a) tinta devine 45% incepand din 2016, exprimată ca procent din greutatea medie a EEE introduse pe piață în acel stat membru în cei trei ani precedenti;

(b) tinta devine 65% incepand din 2019, la fel din greutatea medie a EEE introduse pe piață în cei trei ani precedenți în statul membru în cauză sau, alternativ, devine 85 % din cantitatea de DEEE generate pe teritoriul statului membru respectiv;

(c) până la 31 decembrie 2015, continuă să se aplice o rată de colectare separată de cel puțin 4 kg în medie pe locuitor pe an de DEEE provenite din gospodării particulare, sau aceeași cantitate de DEEE care a fost colectată în statul membru respectiv în medie în cei trei ani precedenți, în funcție de care valoare este mai mare.

 

Derogari de la tintele de colectare ar putea primi Romania, alaturi de alte 9 state, in anumite conditii, astfel:

 

(1) rata de colectare diminuata, intre 40% si 45%, dar numai pana la 14 august 2016;

 

(2) rata de 65% din EEE puse pe piata, sau alternativ 85% din DEEE colectate, sa poata fi atinsa la o data ulterioara, pe care o alege Statul Membru in cauza, dar nu mai tarziu de 14 august 2021.

 

 

Tratarea corecta a deseurilor electrice inseamna respectarea standardelor specifice. Astfel, până la 14 februarie 2013, Comisia trebuie sa solicite organismelor europene de standardizare să dezvolte standarde europene pentru tratarea DEEE, inclusiv valorificarea, reciclarea și pregătirea pentru reutilizare, standarde ce trebuie sa reflecte stadiul actual al tehnicii. De asemenea, autorizația de mediu obtinuta de orice unitate sau intreprindere care efectueaza operatiuni de tratare va include toate condițiile minime de tratare si de atingere a tintelor de reciclare si valorificare prevăzute in Directiva.

 

Transportul DEEE este supus unei atente verificari. Sunt stabilite conditii minime pentru transportul DEEE inafara Statului Membru pentru a putea delimita EEE second-hand de DEEE, atunci cand detinatorul pretinde ca intentioneaza sa transporte EEE uzate si nu DEEE.

 

Tintele de valorificare sunt revizuite. Pana in 14 august 2015 raman aceleasi tinte din vechea Directiva. Ulterior acestui moment si  pana la 14 august 2018 tintele cresc anual cu cate 5%, iar in  in calcularea lor se tine seama si de  “pregatirea pentru reutilizare”, alaturi de “reciclare”. Dupa 15 august 2018 devine aplicabila o noua anexa cu EEE regrupate in 6 categorii, in locul celor 10 actuale, astfel ca tintele crescute anterior cu cate 5% raman aceleasi, dar se aplica unor noi categorii. De asemenea, se clarifica modalitatea de calcul al acestor tinte.

 

Asociatia Romana pentru Reciclare – RoRec

 

Bucuresti, 25 iulie 2012